Textul acestei forme gratuite, de mai jos, este cel publicat în Monitorul Oficial al României şi nu include modificările ulterioare! |
Doriţi o formă actualizată, la zi
(01.02.2023), a acestui act?
Cumpăraţi acum online, rapid şi simplu actul (varianta PDF) sau alegeţi un
abonament!
Achiziţionând un abonament puteți accesa toate formele actualizate la zi, monitoriza acte, crea liste proprii de acte (ce pot fi actualizate la nivel de dată calendaristică), accesa o colecție de spețe, vizualiza textele modificate, imprima, exporta în formate ca DOC sau PDF, accesa normele de aplicare în act, modificările, jurisprudența la nivel de articol şi multe alte funcţionalităţi.
Achiziţionând un abonament puteți accesa toate formele actualizate la zi, monitoriza acte, crea liste proprii de acte (ce pot fi actualizate la nivel de dată calendaristică), accesa o colecție de spețe, vizualiza textele modificate, imprima, exporta în formate ca DOC sau PDF, accesa normele de aplicare în act, modificările, jurisprudența la nivel de articol şi multe alte funcţionalităţi.
EMITENT |
Având în vedere evoluţia preţului la energie pentru consumurile energetice destinate populaţiei şi gospodăriilor individuale, prin care au fost înregistrate creşteri ale preţului final la consumator pentru energia electrică de peste 600%, precum şi pentru gazele naturale de peste 535%, iar pentru compensarea acestor creşteri au fost întreprinse măsuri la nivel naţional de plafonare a preţurilor la 0,68 lei/kwh pentru consumurile energetice ale populaţiei/familiilor,ţinând cont că pentru energia termică livrată populaţiei în sistem centralizat unde este racordată cea mai mare parte a consumatorilor din localităţile urbane s-au înregistrat de asemenea creşteri ale preţurilor care afectează condiţiile de trai ale gospodăriilor, iar pentru populaţia considerată vulnerabilă nivelul valoric al unei Gcal a ajuns în jurul valorii de peste 400 lei Gcal, în condiţiile în care autorităţile publice locale alocă subvenţii pentru livrarea de energie termică destinată populaţiei,luând în considerare că bugetul unei gospodării cu un venit mediu lunar pe membru de familie de 2.000 lei/membru/lună se alocă într-un procent de peste 30% pentru achitarea consumurilor energetice livrate populaţiei de furnizorii de energie electrică, furnizorii de gaze naturale, furnizorii de energie termică şi alte forme de energie necesare pentru locuire, fiind necesară astfel sprijinirea acestor categorii de persoane pentru asigurarea unor condiţii de viaţă civilizate,ca urmare a creşterii preţurilor la energie au fost înregistrate creşteri semnificative ale preţurilor bunurilor de consum, iar drept consecinţă alocările de buget ale familiilor pentru asigurarea hranei au crescut cu un procent de peste 50%, iar în aceste condiţii majoritatea familiilor şi persoanelor se confruntă cu serioase probleme de asigurare a subzistenţei şi a asigurării condiţiilor de viaţă,deoarece sunt considerate vulnerabile categoriile de persoane şi familii care au un venit pe membru de familie sub 2.000 lei, la care se adaugă şi condiţiile de vârstă corelate cu capacitatea de muncă, fiind îndeplinite astfel toate condiţiile de vulnerabilitate pentru ca o persoană/familie în situaţie de risc de sărăcie să beneficieze de sprijin din fonduri publice pentru a compensa preţurile la energie,luând în considerare că la nivelul Comisiei Europene s-a luat iniţiativa de a sprijini populaţia vulnerabilă pentru a compensa preţul la energie, dar şi pentru a sprijini mediul de afaceri cu granturi pentru capital de lucru în vederea compensării cheltuielilor cu utilităţile, iar aceste categorii de măsuri urmează a fi aprobate odată cu aprobarea Regulamentului de modificare a Mecanismului de redresare şi rezilienţă până la sfârşitul anul 2023, în acest context s-a stabilit că din politica de coeziune pot fi utilizaţi maximum 10% din fondurile alocate pentru perioada de programare 2014-2020. Astfel, pentru aceste categorii de măsuri, pentru România bugetul disponibil este de maximum 2,4 mld euro.În considerarea faptului că în lipsa sprijinului acordat conform prezentei ordonanţe de urgenţă există riscul de sărăcire extremă a categoriilor de persoane vizate, aflate deja într-o stare de vulnerabilitate, determinând în principal o scădere a standardului de viaţă şi în special a puterii de cumpărare a persoanelor celor mai vulnerabile, care nu îşi mai pot asigura astfel serviciile energetice,






































PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Kelemen Hunor
Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
Marcel-Ioan Boloş
Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
Marius-Constantin Budăi
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
Cseke Attila-Zoltán
Ministrul cercetării, inovării şi digitalizării,
Sebastian-Ioan Burduja
p. Ministrul afacerilor interne,
Bogdan Despescu,
secretar de stat
Ministrul finanţelor,
Adrian Câciu


