Forma la zi
Pret: 15,00 RON cu TVA

Doriţi o formă actualizată, la zi (22.10.2020), a acestui act? Cumpăraţi acum online, rapid şi simplu actul (varianta PDF) sau alegeţi un abonament!
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 174 din 14 octombrie 2020pentru modificarea şi completarea unor acte normative care reglementează activitatea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, în contextul crizei provocate de COVID-19
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 954 din 16 octombrie 2020Data intrării în vigoare 16-10-2020

    Prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operaţional Competitivitate 2014-2020, în contextul crizei provocate de COVID19, precum şi alte măsuri în domeniul fondurilor europene, s-a avut în vedere instituirea unor măsuri de stimulare a înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, denumite în continuare IMM-uri, care s-au confruntat pe perioada declarării stării de urgenţă cu probleme determinate fie de lipsa consumatorilor, caz în care activităţile IMM-urilor au fost puternic afectate prin scăderea cifrei de afaceri, iar personalul angajat a fost trimis în şomaj tehnic, fie de faptul că activităţile desfăşurate de IMM-uri au fost interzise prin ordonanţe militare pe perioada declarării stării de urgenţă sau au fost îngrădite pe perioada stării de alertă, situaţie în care de asemenea personalul angajat al IMM-urilor a fost trimis în şomaj tehnic, iar toate aceste măsuri au condus la un blocaj al acestor activităţi economice la nivel naţional,având în vedere necesitatea asigurării unui tratament egal între beneficiarii microgranturilor, extinderea eligibilităţii pentru potenţialii solicitanţi de finanţare, facilitarea procesului de implementare a proiectelor pentru IMM-uri acordate în cadrul Programului operaţional Competitivitate, precum şi pentru asigurarea resurselor necesare întăririi capacităţii administrative a Ministerului Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, întrucât neadoptarea prezentelor modificări ale unor acte normative determină imposibilitatea acordării în cadrul Programului operaţional Competitivitate a unui sprijin financiar în cuantum de 1 miliard de euro pentru IMM-urile afectate în contextul pandemiei de COVID-19, întrucât neadoptarea unor măsuri în regim de urgenţă pentru IMM-uri ar conduce la blocarea/întârzierea relansării economice şi, implicit, la pierderea unor sume considerabile din fondurile europene alocate României, ţinând cont de faptul că prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2020 privind unele măsuri pentru sprijinirea categoriilor de persoane cele mai defavorizate care beneficiază de mese calde pe bază de tichete sociale pe suport electronic pentru mese calde, acordate din fonduri externe nerambursabile, precum şi unele măsuri de distribuire a acestora au fost stabilite măsuri pentru categoria persoanelor în vârstă de 75 ani împliniţi, fără sprijin material, cu venituri la nivelul indemnizaţiei sociale pentru pensionari, pentru care sunt necesare, pe de o parte, servicii sociale de sprijin la domiciliu, iar, pe de altă parte, de sprijin constând mai ales în asigurarea de mese calde pentru a evita manifestarea riscului de sărăcie extremă în rândul populaţiei celei mai expuse riscurilor de orice natură,deoarece este nevoie de o intervenţie de urgenţă, în sensul cuprinderii în grupul-ţintă a persoanelor care au împlinit vârsta de 75 de ani sau peste această vârstă, care beneficiază de indemnizaţia socială pentru pensionari sau alte drepturi prin legi cu caracter special, plătite prin case teritoriale de pensii. În lipsa acestei intervenţii, aproximativ 20.000 de persoane al căror venit nu se încadrează în grupul-ţintă ar putea fi excluse de la asigurarea unei mese calde zilnice din măsura POAD 2014-2020, deoarece este nevoie de o intervenţie de urgenţă, în sensul separării clare a modului şi a contului de virare a sumelor aferente măsurii de acordare de mese calde, de către Ministerul Fondurilor Europene, către unitatea emitentă care câştigă achiziţia publică, pentru a nu se face, din perspectivă auditului transferurilor financiare de bani publici, se introduce obligativitatea separării, în două conturi distincte, a sumelor aferente tichetelor sociale pe suport electronic pentru mese calde, în sensul necesităţii creării unui cont distinct pentru valoarea nominală a tichetelor sociale pe suport electronic pentru mese calde, respectiv suma de 180 de lei/lunar/membru al grupului-ţintă şi a unui cont distinct aferent emiterii suportului electronic. În lipsa acestei intervenţii, pot fi afectate iremediabil sumele aferente acordării de mese calde, care sunt distribuite lunar membrilor grupului-ţintă, prin intermediul tichetelor sociale pe suport electronic pentru mese calde, afectând inclusiv eligibilitatea acestora,luând în considerare necesitatea clarificării eligibilităţii grupului-ţintă, precum şi extinderea acestuia prin includerea tuturor persoanelor în vârstă care beneficiază de diverse drepturi speciale la indemnizaţii de pensie, dar care au o valoare mai mică decât indemnizaţia socială pentru pensionari, precum şi necesitatea introducerii unei distincţii clare între sumele aferente valorii nominale a sprijinului oferit din POAD 2014-2020 grupului-ţintă, şi a plăţii serviciilor contractate de Ministerul Fondurilor Europene, prin structura de specialitate,
    deoarece este nevoie de o intervenţie de urgenţă, în vederea demarării implementării acestei măsuri la nivel naţional pentru a suprapune posibilitatea oferirii de mese calde cât se poate de urgent, având în vedere nevoile şi vârsta înaintată şi lipsa unui domiciliu stabil, în contextul pandemiei SARS-CoV-2, a membrilor grupului-ţintă, pentru ca măsura să îşi atingă obiectivul, respectiv asigurarea sprijinului alimentar de bază, necesar zilnic, care a devenit deosebit de semnificativ în contextul socioeconomic generat de pandemia SARS-CoV-2. În lipsa acestei intervenţii, respectiv de modificare a textului actului normativ în cauză, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 223/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 martie 2014 privind Fondul de ajutor european destinat celor mai defavorizate persoane, cu modificările şi completările ulterioare, în sensul introducerii posibilităţii acoperirii, din punct de vedere financiar, a cheltuielilor de deplasare şi cazare a personalului organizaţiilor partenere care distribuie tichetele sociale pe suport electronic pentru mese calde şi supraveghează modalitatea de distribuire a acestora, precum şi posibilitatea asigurării livrării la domiciliu a meselor calde pentru membrii grupului-ţintă nedeplasabili, imposibilitatea asigurării eligibilităţii acestora putând duce la blocarea totală şi iremediabilă a mecanismului de implementare, deoarece organizaţiile partenere nu au capacitatea financiară de a acoperi din propriile bugete acţiuni care ţin de măsurile POAD 2014-2020,luând în considerare necesitatea includerii cheltuielilor personalului organizaţiilor partenere, din asistenţă tehnică aferentă POAD 2014-2020, pentru implementarea mecanismului de distribuire a tichetelor sociale pe suport electronic pentru mese calde,ţinând cont de faptul că prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 133/2020 privind unele măsuri pentru sprijinirea categoriilor de elevi cei mai defavorizaţi care beneficiază de sprijin educaţional pe bază de tichete sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional acordate din fonduri externe nerambursabile, precum şi unele măsuri de distribuire a acestora s-a avut în vedere implementarea de măsuri care să vizeze, în această perioadă generată de criza COVID-19, una dintre cele mai afectate categorii de persoane, cea a copiilor celor mai dezavantajaţi din învăţământul de stat preşcolar, primar şi gimnazial, fără sprijin material, cu venituri la nivelul veniturilor sociale minime acordate familiei acestora, pentru care sunt necesare, pe de o parte, servicii sociale de sprijin, iar, pe de altă parte, sprijin constând mai ales în asigurarea de materiale şcolare, constând în rechizite şi vestimentaţie necesare frecventării şcolii, pentru a evita manifestarea riscului de sărăcie extremă în rândul populaţiei celei mai expuse riscurilor de orice natură,deoarece este nevoie de o intervenţie de urgenţă, în vederea demarării implementării acestei măsuri la nivel naţional pentru a suprapune posibilitatea oferirii de sprijin educaţional odată cu începerea anului şcolar sau în prima parte a acestuia, pentru ca măsura să îşi atingă obiectivul, respectiv reducerea abandonului şcolar, care a devenit deosebit de semnificativ în contextul socioeconomic generat de pandemia SARS-CoV-2. În lipsa acestei intervenţii, respectiv de modificare a textului actului normativ în cauză, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 223/2014, în sensul introducerii posibilităţii acoperirii, din punct de vedere financiar, a cheltuielilor de deplasare şi cazare a personalului organizaţiilor partenere care distribuie tichetele sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional şi supraveghează modalitatea de distribuire a acestora, imposibilitatea asigurării eligibilităţii acestora putând duce la blocarea totală şi iremediabilă a mecanismului de implementare, deoarece organizaţiile partenere nu au capacitatea financiară de a acoperi din propriile bugete acţiuni care ţin de măsurile POAD 2014-2020,luând în considerare necesitatea includerii cheltuielilor personalului organizaţiilor partenere, din asistenţă tehnică aferentă POAD 2014-2020 pentru implementarea mecanismului de distribuire a tichetelor sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional,ţinând cont de faptul că prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 84/2020 pentru stabilirea unor măsuri necesare în vederea implementării Programului operaţional Ajutorarea persoanelor defavorizate - POAD, în această perioadă generată de criza COVID-19, s-a avut în vedere asigurarea existenţei unor mecanisme şi competenţe eficace de asigurare a respectării procedurilor privind distribuţia pachetelor de alimente şi produse de igienă din Programul operaţional ajutorarea persoanelor defavorizate, deoarece este nevoie de o intervenţie de urgenţă, în vederea continuării demarării implementării acestei măsuri la nivel naţional în cel mai eficient mod, având în vedere necesitatea, de urgenţă, de a acoperi din punct de vedere financiar, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 223/2014, a cheltuielilor de deplasare şi cazare a personalului organizaţiilor partenere care distribuie pachetele cu alimente şi igienă şi supraveghează modalitatea de distribuire a acestora, imposibilitatea asigurării eligibilităţii acestora ducând la blocarea totală şi iremediabilă a mecanismului de implementare, deoarece organizaţiile partenere nu au capacitatea financiară de a acoperi din propriile bugete acţiuni care ţin de măsurile POAD 2014-2020,luând în considerare includerea cheltuielilor personalului organizaţiilor partenere, din asistenţă tehnică aferentă POAD 2014-2020 pentru implementarea mecanismului de distribuire a pachetelor de alimente şi igienă,având în vedere că pentru perioada de programare 2021-2027, în cadrul politicii de coeziune, România accesează fonduri externe nerambursabile în cadrul a cinci obiective de politică, mediul urban fiind beneficiar al finanţării în diferite domenii precum: mobilitate urbană, regenerare urbană, servicii publice de utilităţi, eficienţă energetică, educaţie şi sănătate,ţinând cont de faptul că prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2020 pentru aprobarea unor măsuri de sprijin decontate din fonduri europene, ca urmare a răspândirii coronavirusului COVID-19 pe perioada stării de urgenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 82/2020, s-a stabilit necesitatea luării de măsuri urgente, cu caracter excepţional, în domeniul social şi economic, care să sprijine populaţia afectată şi persoanele aflate în nevoie, respectiv persoane aflate în carantină, în izolare, autoizolare, precum şi copiii şi persoanele din centre de tip rezidenţial în vederea reducerii impactului socioeconomic pe care epidemia de coronavirus COVID-19 îl poate avea în perioada imediat următoare, cu efect pe termen mediu şi lung,având în vedere faptul că SARS-CoV-2 este un virus cu o contagiozitate extrem de înaltă, care a provocat deja o criză sanitară fără precedent şi decesul unui număr mare de persoane la nivel global şi în state din Uniunea Europeană, printre care şi România, pentru limitarea răspândirii virusului, precum şi a efectelor extrem de grave ale acestuia asupra populaţiei României, este necesară asigurarea disponibilităţii aparaturii şi dispozitivelor medicale, precum şi asigurarea necesarului de echipamente specializate de protecţie pentru personalul medical şi pentru efectuarea transportului izolat al persoanelor afectate,în acest sens se impune promovarea în regim de urgenţă a investiţiilor necesare pentru consolidarea capacităţii de reacţie la criza de sănătate publică cauzată de răspândirea virusului SARS-CoV-2,astfel, în vederea continuării consolidării capacităţii de gestionare a crizei sanitare în curs de desfăşurare, este reglementată posibilitatea finanţării proiectelor depuse în cadrul apelului de proiecte, lansat de către Autoritatea de management pentru Programul operaţional Infrastructură mare, dedicat accesării fondurilor pentru consolidarea capacităţii de gestionare a crizei sanitare COVID-19, a fost închis în data de 30 septembrie anul curent, în limita a 350.000.000 euro alocaţi din Programul operaţional Infrastructură mare, echivalentul în lei la cursul de schimb InforEuro din luna mai 2020, luna în care s-a lansat apelul de proiecte în cadrul Programului operaţional Infrastructură mare, iar diferenţa de până la 1.200.000.000 euro, reprezentând valoarea cumulată a cererilor de finanţare depuse, din fonduri externe nerambursabile alocate României prin facilitate de finanţare REACT-EU, în cadrul Programului operaţional Infrastructură mare,ţinând cont de faptul că prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 156/2020 privind unele măsuri pentru susţinerea dezvoltării teritoriale a localităţilor urbane şi rurale din România cu finanţare din fonduri externe nerambursabile au fost propuse procente fixe, la nivel naţional, aplicabile alocărilor de fonduri către localităţile urbane care nu vin în sprijinul dezvoltării acestora, ci îngreunează absorbţia fondurilor externe nerambursabile, care reprezintă principala sursă de finanţare pentru realizarea investiţiilor la nivel local,având în vedere că la nivelul fiecărei regiuni de dezvoltare funcţionează consiliul pentru dezvoltare regională, organism regional deliberativ care este constituit şi funcţionează pe principii parteneriale la nivelul fiecărei regiuni de dezvoltare, în scopul coordonării activităţilor de elaborare şi monitorizare ce decurg din politicile de dezvoltare regională şi care este format din preşedinţii consiliilor judeţene şi câte un reprezentant al fiecărei categorii de consilii locale municipale, orăşeneşti şi comunale din fiecare judeţ al regiunii, se are în vedere particularizarea modului de alocare a fondurilor către municipiile reşedinţă de judeţ şi către municipii, în funcţie de nevoile concrete ale fiecărei localităţi urbane în parte, pentru a nu conduce la crearea unor dezechilibre între localităţile urbane,luând în considerare diferenţe considerabile între numărul de locuitori ai localităţilor urbane reprezentate de municipii reşedinţă de judeţ, respectiv municipii, precum şi între gradul de dezvoltare al acestora, atât raportat la fiecare regiune de dezvoltare în parte, cât şi raportat la întregul teritoriu al României, este necesară măsura de completare a mecanismului de alocare a fondurilor aferente municipiilor reşedinţă de judeţ şi municipiilor, de la un algoritm având la bază un procent predeterminat la o decizie aflată cât mai aproape de cei direct influenţaţi de aceasta,pentru asigurarea dreptului la învăţătură, începerea anului universitar 2020-2021 în condiţiile limitării interacţiunii dintre beneficiarii actului didactic şi cadrele didactice trebuie să se facă în condiţii apte să asigure o protecţie adecvată împotriva îmbolnăvirii cu virusul SARS-CoV-2, dar şi o bună desfăşurare a procesului de învăţământ,situaţia epidemiologică actuală impune ca desfăşurarea procesului de învăţământ superior de stat să fie susţinută de resurse financiare suplimentare în vederea dotării cu echipamente în domeniul tehnologiei informaţiei - IT mobile, respectiv tablete/laptopuri cu acces la internet, dispozitive/echipamente electronice,totodată pentru asigurarea dreptului la sănătate sunt necesare resurse suplimentare pentru a da posibilitatea instituţiilor de învăţământ superior de stat să achiziţioneze echipamentele de protecţie medicală şi dispozitivele medicale necesare,în situaţia în care nu s-ar adopta prezenta ordonanţă de urgenţă ar fi iremediabil afectat principiul securităţii raporturilor juridice şi pe cale de consecinţă s-ar crea un dezechilibru între nevoia beneficiarilor procesului de învăţământ şi obligaţiile autorităţilor statului de a asigura şi susţine activităţile specifice ce au ca finalitate asigurarea dreptului la învăţătură,
    principiul autonomiei universitare corelat cu principiul răspunderii publice conturează existenţa unor obligaţii din partea instituţiilor de învăţământ superior de stat care nu pot să fie separate de obligaţia autorităţilor statului de a crea cadrul legal care să permită să îşi asigure mijloacele necesare,se impune în acest fel completarea, în vederea asigurării de resurse financiare suplimentare pentru situaţia în care alocarea aferentă achiziţiei de echipamente din domeniul tehnologiei informaţiei IT mobile, respectiv tablete/laptopuri cu acces la internet, precum şi echipamente/dispozitive electronice necesare desfăşurării activităţii didactice în mediu online, să se realizeze şi pentru instituţiile de învăţământ superior de stat,modificarea dispusă are în vedere dotarea universităţilor cu echipamente din domeniul informaţiei IT mobile, respectiv tablete cu acces la internet, de echipamente/dispozitive electronice, ce vor fi distribuite studenţilor care îndeplinesc criteriile pentru a beneficia de burse sociale şi burse sociale ocazionale, înmatriculaţi la programele de studii din ciclurile de învăţământ universitar care sunt în imposibilitate de a achiziţiona din resurse proprii aceste dispozitive electronice cu conexiune la internet, necesare participării la activitatea didactică ce se va desfăşura în mediul online. A doua măsură se referă la asigurarea sprijinului instituţiilor de învăţământ superior de stat în vederea dotării cu echipamente de protecţie medicală/dispozitive medicale cum sunt: măşti de protecţie medicală, dezinfectanţi, combinezoane, precum şi alte echipamente de acest tip pentru studenţii care îndeplinesc criteriile pentru a beneficia de burse sociale şi burse sociale ocazionale, necesare pentru a preveni răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2. Asigurarea acestor echipamente de protecţie medicală/dispozitive medicale s-ar realiza în instituţiile de învăţământ superior de stat care desfăşoară activităţi didactice prin prezenţă faţă în faţă şi care sunt expuse unui risc ridicat de răspândire a coronavirusului astfel cum este stabilit prin norme metodologice ale Ministerului Sănătăţii.Având în vedere că elementele mai sus menţionate vizează interesul public şi strategic, sunt o prioritate a Programului de guvernare şi constituie o situaţie extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă.În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.Articolul IOrdonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operaţional Competitivitate 2014-2020, în contextul crizei provocate de COVID-19, precum şi alte măsuri în domeniul fondurilor europene, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 705 din 6 august 2020, se modifică şi se completează după cum urmează:1. La articolul 9 alineatul (1), literele i) şi k) se modifică şi vor avea următorul cuprins:i) băncile efectuează plăţile către beneficiari în temeiul contractului de acordare a ajutorului de stat şi încarcă în aplicaţia electronică extrasele de cont;(...)k) MEEMA verifică îndeplinirea condiţiei privind menţinerea activităţii timp de 6 luni, prin interogarea automată a bazelor de date. Verificarea utilizării fondurilor potrivit destinaţiilor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă se face pe bază de eşantion de 1%, pe perioada de durabilitate a schemei, dar nu mai mult de 3 ani.
    2. La articolul 11, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:(2) Dacă un beneficiar de ajutor de stat prevăzut la art. 12 face parte din categoria întreprinderilor legate şi a depus mai multe cereri de finanţare pentru obţinerea grantului necesar capitalului de lucru, valoarea cumulată a grantului pentru capital de lucru care urmează a fi acordat nu poate depăşi 250.000 euro echivalent în lei la data plăţii grantului pentru capital de lucru.3. La articolul 11, după alineatul (4) se introduc trei noi alineate, alineatele (5)-(7), cu următorul cuprins:(5) În situaţia în care un beneficiar de ajutor de stat cu statut de întreprindere legată care nu se încadrează în categoria IMMurilor a depus o singură cerere de finanţare în condiţiile prevăzute la alin. (7), valoarea grantului pentru capital de lucru nu poate depăşi 150.000 de euro la data plăţii grantului. (6) Fondurile pentru granturile destinate capitalului de lucru pentru beneficiarii prevăzuţi la alin. (5) se vor aloca de la bugetul de stat şi nu includ cofinanţarea beneficiarilor prevăzută la alin. (3).(7) Termenele şi condiţiile de acordare a ajutorului de stat pentru întreprinderile prevăzute la alin. (5) se aprobă prin ordin al ministrului economiei, energiei şi mediului de afaceri, în calitate de furnizor de ajutor de stat, ulterior autorizării schemei în condiţiile legii.
    4. La articolul 18, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:(2) Granturile pentru investiţii prevăzute la alin. (1) nu includ cofinanţarea proprie a beneficiarilor stabilită în procent de minimum 15% din valoarea proiectului de investiţii solicitat pentru finanţare de către beneficiarii din regiunile mai puţin dezvoltate şi 30% din valoarea proiectului de investiţii solicitat pentru finanţare de către beneficiarii din regiunea Bucureşti-Ilfov.5. La articolul 27, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:(2) Pentru finalizarea implementării schemei de ajutor de stat aferente, cheltuielile realizate de MEEMA în parteneriat cu AIMMAIPE şi STS sunt eligibile pentru sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente perioadei de programare 2021-2027, în condiţiile legii, pentru asigurarea resurselor umane şi materiale necesare activităţii de monitorizare a durabilităţii proiectelor derulate şi a investiţiilor realizate de beneficiari, implicit a realizării indicatorilor de proiect, în perioada 1 ianuarie 2024-30 iunie 2025.6. La anexa nr. 4, literele a) şi c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:a) Criterii de evaluare a rentabilităţii proiectelor de investiţii (RIR) - 25 puncteIndicatori tehnico-economici: • RIR: < 5% - 25 puncte• RIR: ≥ 5,00% şi < 7,5% - 15 puncte • RIR: ≥ 7,50% - 10 puncte
    (...)c) Raportul dintre cuantumul grantului solicitat şi profitul operaţional înregistrat în anul fiscal anterior depunerii cererii de finanţare - 30 puncte• ≤ 3 - 30 puncte• > 3 şi ≤ 4 - 15 puncte• > 4 - 5 puncteÎn cazul în care aplicantul nu a înregistrat profit operaţional în anul fiscal anterior, va fi punctat cu zero puncte.
    Articolul IIOrdonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 84/2020 pentru stabilirea unor măsuri necesare în vederea implementării Programului operaţional Ajutorarea persoanelor defavorizate - POAD, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 453 din 29 mai 2020, se modifică şi se completează după cum urmează:1.
    La articolul 2, după litera g) se introduce o nouă literă, litera h), cu următorul cuprins:h) organizaţie parteneră -– instituţia prefectului şi unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale.
    2. La anexa nr. 1 articolul 3 litera a), punctul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:3. cheltuieli de deplasare şi cazare pentru personalul angajat în structura care asigură gestionarea, controlul şi auditul programului şi pentru personalul angajat în cadrul instituţiei beneficiarului şi al organizaţiilor partenere, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 714/2018 privind drepturile şi obligaţiile personalului autorităţilor şi instituţiilor publice pe perioada delegării şi detaşării în altă localitate, precum şi în cazul deplasării în interesul serviciului, cu evitarea dublei finanţări.
    Articolul IIIÎn anexa nr. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 133/2020 privind unele măsuri pentru sprijinirea categoriilor de elevi cei mai defavorizaţi care beneficiază de sprijin educaţional pe bază de tichete sociale pe suport electronic pentru sprijin educaţional acordate din fonduri externe nerambursabile, precum şi unele măsuri de distribuire a acestora, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 726 din 12 august 2020, la articolul 3 litera a), punctul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:3.
    cheltuieli de deplasare şi cazare pentru personalul angajat în structura care asigură gestionarea, controlul şi auditul programului şi pentru personalul angajat in cadrul instituţiei beneficiarului şi al organizaţiilor partenere, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 714/2018 privind drepturile şi obligaţiile personalului autorităţilor şi instituţiilor publice pe perioada delegării şi detaşării în altă localitate, precum şi în cazul deplasării în interesul serviciului, cu evitarea dublei finanţări.
    Articolul IVAlineatul (2) al articolului 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2020 pentru aprobarea unor măsuri de sprijin decontate din fonduri europene, ca urmare a răspândirii coronavirusului COVID-19, pe perioada stării de urgenţă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 292 din 7 aprilie 2020, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 82/2020, se modifică după cum urmează:(2) Decontarea prevăzută la alin. (1) se face în limita a 350.000.000 euro din Programul operaţional «Infrastructură mare», echivalentul în lei la cursul de schimb InforEuro din luna mai 2020, iar diferenţa de până la 1.200.000.000 euro se asigură din fonduri externe nerambursabile alocate României prin facilitate de finanţare REACT-EU, în cadrul Programului operaţional «Infrastructură mareArticolul VArticolul 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 156/2020 privind unele măsuri pentru susţinerea dezvoltării teritoriale a localităţilor urbane şi rurale din România cu finanţare din fonduri externe nerambursabile, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 820 din 7 septembrie 2020, se modifică şi va avea următorul cuprins: Articolul 6(1) Autorităţile de management alocă fondurile în cadrul programelor operaţionale regionale destinate dezvoltării urbane între unităţile administrativ-teritoriale cu statut de municipii reşedinţă de judeţ, municipii, sectoarele municipiului Bucureşti şi oraşe, astfel:a) la nivelul fiecărei regiuni de dezvoltare, din categoria regiunilor mai puţin dezvoltate ale României, conform clasificării din Nomenclatorul comun al unităţilor teritoriale de statistică (NUTS), aprobat prin Regulamentul (CE) nr. 1.059/2003 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 mai 2003, se stabilesc alocările destinate dezvoltării urbane în baza strategiilor integrate de dezvoltare urbană, în cadrul obiectivului «Investiţii pentru ocuparea forţei de muncă şi creştere economică», altele decât cele pentru asistenţa tehnică;b) la nivelul fiecărei regiuni de dezvoltare a României, din categoria regiunilor mai puţin dezvoltate ale României, conform clasificării prevăzute în Nomenclatorul comun al unităţilor teritoriale de statistică (NUTS), aprobat prin Regulamentul (CE) nr. 1.059/2003, se calculează proporţia dintre numărul populaţiei de la nivelul municipiilor reşedinţă de judeţ, numărul populaţiei de la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale cu statut de municipii care nu sunt reşedinţe de judeţ şi numărul populaţiei de la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale cu statut de oraşe prin raportare la numărul total al populaţiei de la nivelul judeţelor din regiunea respectivă pentru anul 2019. Procentul de populaţie specific municipiilor reşedinţă de judeţ se înmulţeşte cu fondurile totale alocate pentru dezvoltare urbană pentru a stabili fondurile alocate municipiilor reşedinţe de judeţ. Procentul de populaţie specific municipiilor se înmulţeşte cu fondurile totale alocate pentru dezvoltare urbană pentru a stabili fondurile alocate municipiilor reşedinţe de judeţ. Procentul de populaţie specific oraşelor se înmulţeşte cu fondurile totale alocate pentru dezvoltare urbană pentru a stabili fondurile alocate municipiilor reşedinţe de judeţ. Procentul specific de populaţie pentru municipii reşedinţă de judeţ împreună cu procentul specific de populaţie pentru municipii şi procentul specific de populaţie pentru oraşe este egal cu 100. (2) Fondurile alocate municipiilor reşedinţă de judeţ conform alin. (1) lit. b) se repartizează, prin hotărâre a consiliului pentru dezvoltare regională, reglementată prin regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a consiliilor pentru dezvoltare regională, aprobat prin Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a consiliilor pentru dezvoltare regională, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.256/2004, pe fiecare municipiu reşedinţă de judeţ de la nivelul unei regiuni din categoria regiunilor mai puţin dezvoltate.(3) În cazul în care consiliul pentru dezvoltare regională nu adoptă, conform prevederilor art. 6 alin. (5) din Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a consiliilor pentru dezvoltare regională, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.256/2004, în două întâlniri succesive hotărârea prevăzută la alin. (2), fondurile alocate municipiilor reşedinţă de judeţ conform alin. (1) lit. b) se repartizează pe fiecare municipiu reşedinţă de judeţ de la nivelul unei regiuni din categoria regiunilor mai puţin dezvoltate, după cum urmează: a) 35% din fondurile totale se repartizează în mod egal pentru toate municipiile reşedinţă de judeţ;b) 65% din fondurile totale se repartizează în funcţie de numărul total al populaţiei de la nivelul municipiilor reşedinţă de judeţ.
    (4) Fondurile alocate municipiilor, altele decât municipiile reşedinţă de judeţ, conform alin. (1) lit. b) se repartizează prin hotărâre a consiliului pentru dezvoltare regională pe fiecare municipiu de la nivelul unei regiuni din categoria regiunilor mai puţin dezvoltate, conform Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a consiliilor pentru dezvoltare regională, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.256/2004.(5) În cazul în care consiliul pentru dezvoltare regională nu adoptă, conform prevederilor art. 6 alin. (5) din Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a consiliilor pentru dezvoltare regională, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.256/2004, în două întâlniri succesive hotărârea prevăzută la alin. (4), fondurile alocate municipiilor, altele decât municipiile reşedinţă de judeţ, conform alin. (1) lit. b) se repartizează după cum urmează:a) 35% din fondurile totale se repartizează în mod egal pentru toate municipiile din regiune, altele decât municipiile reşedinţă de judeţ;b) 65% din fondurile totale se repartizează în funcţie de numărul total al populaţiei de la nivelul municipiilor din regiune, altele decât municipiile reşedinţă de judeţ.(6) La nivel regional, fiecare unitate administrativ-teritorială cu statut de municipiu reşedinţă de judeţ şi fiecare unitate administrativ-teritorială cu statut de municipiu are obligaţia să încheie contracte de achiziţie publică în condiţiile legii pentru cel puţin 70% din valoarea granturilor alocate prin bugetele aprobate cu această destinaţie, pe o perioadă de 3 ani de la data încheierii contractelor de finanţare conform procedurilor legale. În situaţia în care unităţile administrativ-teritoriale cu statut de municipiu reşedinţă de judeţ şi unităţile administrativ-teritoriale cu statut de municipiu nu încheie contracte de achiziţie publică în termenul stabilit, diferenţele de sume rămase necontractate se constituie într-un buget destinat acestei măsuri pentru toate unităţile administrativ-teritoriale eligibile, destinat unui apel de proiecte de tip competitiv.(7) Pentru a beneficia de alocarea totală stabilită pentru această măsură, fiecare unitate administrativ-teritorială cu statut de municipiu reşedinţă de judeţ şi fiecare unitate administrativ-teritorială cu statut de municipiu trebuie să propună în cadrul strategiei integrate de dezvoltare şi să angajeze din bugetul local sume de cel puţin 10% din alocarea primită în cadrul POR pentru proiecte complementare în logica strategiei integrate de dezvoltare urbană.
    (8) Fondurile alocate oraşelor conform alin. (1) lit. b) se repartizează pe bază de apel de proiecte de tip competitiv între acestea, la nivelul fiecărei regiuni din categoria regiunilor mai puţin dezvoltate.(9) Pentru regiunea Bucureşti-Ilfov repartizarea fondurilor destinate pentru dezvoltare urbană în cadrul programului operaţional regional se face prin hotărâre a consiliului pentru dezvoltare regională Regiunea Bucureşti-Ilfov, prevăzută în Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a consiliilor pentru dezvoltare regională, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.256/2004. (10) În cazul în care consiliul pentru dezvoltare regională Regiunea Bucureşti-Ilfov nu adoptă, conform prevederilor art. 6 alin. (5) din Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a consiliilor pentru dezvoltare regională, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.256/2004, în două întâlniri succesive hotărârea prevăzută la alin. (9), repartizarea fondurilor destinate pentru dezvoltare urbană în cadrul programului operaţional regional se face după cum urmează:a) 40% din fondurile alocate pentru dezvoltare urbană se repartizează pentru Primăria Generală a Municipiului Bucureşti;b) 40% din fondurile alocate pentru dezvoltare urbană se repartizează pentru primăriile de sector în funcţie de numărul populaţiei, cu condiţia corelării proiectelor care fac obiectul prezentei ordonanţe de urgenţă cu strategia municipiului;c) 20% din fondurile alocate pentru dezvoltare urbană se repartizează pentru cele 8 oraşe din judeţul Ilfov, pe bază de apel de proiecte de tip competitiv.
    Articolul VIOrdonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2020 privind unele măsuri pentru sprijinirea categoriilor de persoane cele mai defavorizate care beneficiază de mese calde pe bază de tichete sociale pe suport electronic pentru mese calde, acordate din fonduri externe nerambursabile, precum şi unele măsuri de distribuire a acestora, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 632 din 17 iulie 2020, se modifică după cum urmează:1. La articolul 3 alineatul (2), litera a) va avea următorul cuprins: a) persoanele care au împlinit vârsta de 75 de ani sau peste această vârstă, care beneficiază de indemnizaţia socială pentru pensionari sau alte drepturi prin legi cu caracter special, plătite prin case teritoriale de pensii. În cazul în care destinatarii finali beneficiază de mai multe indemnizaţii sau venituri din pensii aflate în plată, iar valoarea cumulată a acestora depăşeşte valoarea indemnizaţiei sociale pentru pensionari, aceştia nu beneficiază de tichete sociale pe suport electronic pentru mese calde;2. La articolul 4, alineatele (3), (4), (6), (7) şi (17) voraveaurmătorul cuprins:(3) Organizaţiile partenere ale beneficiarului, respectiv instituţia prefectului şi autorităţile administraţiei publice locale, au următoarele atribuţii:a) autorităţile administraţiei publice locale întocmesc listele cu destinatarii finali, persoane/familii fără adăpost, inclusiv persoanele/familiile care au fost evacuate, familiile cu copii care nu au domiciliu stabil şi familii monoparentale;b)
    autorităţile administraţiei publice locale actualizează lunar listele cu destinatarii finali, persoane/familii fără adăpost, inclusiv persoanele/familiile care au fost evacuate, familiile cu copii care nu au domiciliu stabil şi familii monoparentale;
    c) instituţiile prefectului centralizează la nivelul judeţului listele cu destinatarii finali şi le transmit către beneficiar, Ministerul Fondurilor Europene, până cel târziu la data de întâi a lunii următoare lunii de referinţă.
    (4) În scopul îndeplinirii atribuţiilor prevăzute la alin. (3) pentru destinatarii finali prevăzuţi la art. 3 alin. (2) lit. b) autorităţile publice locale, prin structurile cu activitate de asistenţă socială de la nivelul lor, identifică destinatarii finali în cadrul S.N.S.P.V.P.A., pe care îi aprobă prin dispoziţie a primarului, şi transmite lista acestora către instituţia prefectului.(...)(6) Listele cu destinatarii finali, elaborate şi transmise conform alin. (4) şi (5), se centralizează la nivel de judeţ. Listele centralizate se transmit către structura responsabilă din cadrul Ministerului Fondurilor Europene. Tichetele sociale aferente ultimei luni a anului vor fi alimentate cel târziu până la finalul anului, în baza listelor aferente plăţilor din luna noiembrie.(7) În vederea emiterii tichetelor sociale pe suport electronic pentru mese calde, instituţiile prefectului centralizează la nivel de judeţ informaţiile cu privire la destinatarii finali prevăzuţi la art. 3 alin. (2) lit. a) aflaţi în plată în luna curentă transmise de către casele teritoriale de pensii, întocmesc lista destinatarilor finali şi o transmit către structura responsabilă din cadrul Ministerului Fondurilor Europene.(...)(17) Ministerul Fondurilor Europene virează unităţii emitente sumele aferente tichetelor sociale pe suport electronic pentru mese calde astfel:a)
    valoarea nominală - într-un cont distinct disponibil cu afectaţiune specială deschis la Trezoreria Statului, cont din care unitatea emitentă virează sumele încasate în conturile prevăzute la alin. (15), deschise la instituţii de credit;
    b) costul aferent emiterii suportului electronic - în contul deschis la Trezoreria Statului prevăzut la art. 6 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    3. La articolul 6, alineatul (8) va avea următorul cuprins:(8) Instituţiile prefectului distribuie tichetele sociale pe suport electronic pentru mese calde către autorităţile administraţiei publice locale de pe raza teritorială unde îşi au domiciliul destinatarii finali împreună cu informaţiile necesare privind lista unităţilor afiliate care servesc masa caldă, corelate cu listele cuprinzând destinatarii finali prevăzuţi la art. 3 alin. (2) lit. a), la nivel de judeţ, solicitate a fi furnizate de către Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, prin instituţiile abilitate, de către Ministerul Fondurilor Europene, în calitate de beneficiar, prin structura sa de specialitate, în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (7).4. La anexa nr. 1 articolul 3 litera a), punctul 3 va avea următorul cuprins:3. cheltuieli de deplasare şi cazare pentru personalul angajat în structura care asigură gestionarea, controlul şi auditul programului şi pentru personalul angajat în cadrul instituţiei beneficiarului şi al organizaţiilor partenere potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 714/2018 privind drepturile şi obligaţiile personalului autorităţilor şi instituţiilor publice pe perioada delegării şi detaşării în altă localitate, precum şi în cazul deplasării în interesul serviciului cu evitarea dublei finanţări;
    5. La anexa nr. 2 litera B, litera b) va avea următorul cuprins:b) solicită, prin structura de specialitate cu rol de beneficiar, Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, prin Casa Naţională de Pensii, listele cu destinatarii finali prevăzuţi la art. 3 alin. (2) lit. a), la nivel de judeţ;
    Articolul VIIOrdonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 144/2020 privind unele măsuri pentru alocarea de fonduri externe nerambursabile necesare desfăşurării în condiţii de prevenţie a activităţilor didactice aferente anului şcolar 2020/2021 în contextul riscului de infecţie cu coronavirus SARS-CoV-2, publicată in Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 772 din 25 august 2020, se modifică şi se completează după cum urmează:1. Titlul se modifică şi va avea următorul cuprins:ORDONANŢĂ DE URGENŢĂprivind unele măsuri pentru alocarea de fonduri externe nerambursabile necesare desfăşurării în condiţiile de prevenţie a activităţilor didactice aferente anului şcolar/universitar 2020/2021 în contextul riscului de infecţie cu coronavirus SARS-CoV-2
    2. La articolul 1, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:Articolul 1(1) Se aprobă achiziţionarea de către beneficiarii prevăzuţi la art. 2 alin. (1) lit. a)-d), în condiţiile legii, de echipamente din domeniul tehnologiei informaţiei - IT mobile, respectiv tablete cu acces la internet, precum şi a altor echipamente/dispozitive electronice necesare desfăşurării activităţii didactice în mediu on-line, în limita a 100.000.000 euro, echivalentul în lei la cursul de schimb InforEuro din luna august 2020, din care contribuţia Uniunii Europene - UE este de 87.500.000 euro, iar contribuţia naţională este de 12.500.000 euro.3. La articolul 1, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:(1^1) Se aprobă achiziţionarea de către beneficiarii prevăzuţi la art. 2 alin. (1) lit. a^1), în condiţiile legii, de echipamente din domeniul tehnologiei informaţiei - IT mobile, respectiv tablete cu acces la internet, precum şi a altor echipamente/dispozitive electronice necesare desfăşurării activităţii didactice în mediu on-line, în limita a 50.000.000 euro, echivalentul în lei la cursul de schimb InforEuro din luna august 2020.4. La articolul 1, alineatele (2)-(5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:(2) Sumele aferente achiziţiei echipamentelor IT mobile, respectiv tablete cu acces la internet, precum şi alte echipamente/dispozitive electronice necesare desfăşurării activităţii didactice în mediul on-line, prevăzute la alin. (1), vor fi rambursate din fonduri externe nerambursabile alocate României în perioada de programare 2014-2020 prin Programul operaţional Competitivitate 2014-2020, axa prioritară 2 - Tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor - TIC, pentru o economie digitală competitivă, acţiunea 2.3.3 - Îmbunătăţirea conţinutului digital şi a infrastructurii TIC sistemice în domeniul e-educaţie, e-sănătate şi e-cultură - secţiunea e-educaţie, respectiv din fonduri externe nerambursabile alocate României prin facilitate de finanţare REACT-EU, pentru valoarea alocată conform prevederilor alin. (1^1).(3) Se autorizează Ministerul Fondurilor Europene, în calitate de Autoritate de management pentru Programul operaţional Competitivitate 2014-2020, să modifice programul operaţional în sensul introducerii tipului de beneficiar eligibil prevăzut la art. 2 alin. (1) lit. a) şi a^1), precum şi al eliminării sintagmei «proiecte pilot» din tipul de intervenţie a secţiunii E-Educaţie, precum şi să modifice Ghidul solicitantului aferent apelului POC/369/2/4/Îmbunătăţirea conţinutului digital şi a infrastructurii TIC sistemice în domeniul e-educaţie, e-incluziune, e-sănătate şi e-cultură - secţiunea e-educaţie, în vederea introducerii ca activitate eligibilă achiziţia de echipamente IT mobile, respectiv tablete cu acces la internet, precum şi alte echipamente/ dispozitive electronice şi resurse educaţionale deschise, precum şi a introducerii tipului de beneficiar eligibil prevăzut de art. 2 alin. (1) lit. a) şi a^1).(4) Finanţarea achiziţiei echipamentelor IT mobile, respectiv tablete cu acces la internet, precum şi alte echipamente/ dispozitive electronice, prevăzute la alin. (1), se acordă prin granturi din fonduri externe nerambursabile, în limita unei valori de 200 euro/tabletă, echivalentul în lei la data efectuării achiziţiilor.(5) În valoarea de achiziţie a echipamentelor IT mobile, respectiv tablete cu acces la internet, precum şi alte echipamente/dispozitive electronice vor fi incluse şi cheltuieli cu abonamentul lunar la internet pentru o perioadă de minimum 24 de luni.5. La articolul 2 alineatul (1), după litera a) se introduce o nouă literă, litera a^1), cu următorul cuprins:a^1) instituţiile de învăţământ superior de stat, pentru studenţii care îndeplinesc criteriile pentru a beneficia de burse sociale şi burse sociale ocazionale;
    6. La articolul 2, alineatele (2) - (11) se modifică şi vor avea următorul cuprins:(2) Cererile de finanţare pentru accesarea de fonduri externe nerambursabile necesare achiziţionării de echipamente IT mobile, respectiv tablete cu acces la internet, precum şi alte echipamente/dispozitive electronice pentru activităţile didactice ale elevilor/studenţilor care urmează a se desfăşura în mediul on-line se aprobă, în limita fondurilor alocate cu această destinaţie, cu respectarea principiului primul venit-primul servit, precum şi cu respectarea pragului minim de calitate stabilit potrivit ghidului solicitantului aprobat în condiţiile legii.(3) Contractelor de finanţare încheiate pentru achiziţia de echipamente IT mobile, respectiv tablete cu acces la internet, precum şi alte echipamente/dispozitive electronice necesare desfăşurării activităţilor didactice ale elevilor/studenţilor în mediul on-line li se aplică mecanismul cererilor de plată/prefinanţare/rambursare în condiţiile prevăzute de lege.(4) Unităţile de învăţământ preuniversitar de stat/instituţiile de învăţământ superior de stat au în responsabilitate utilizarea dispozitivelor/echipamentelor electronice, sens în care încheie cu reprezentanţii legali/tutorii elevilor/studenţi procese-verbale de predare-primire prin care se asigură de utilizarea de echipamente IT mobile, respectiv tablete cu acces la internet, precum şi alte echipamente/dispozitive electronice în condiţii de siguranţă pentru evitarea sustragerii/degradării acestora înainte de data expirării duratei normale de utilizare.(5) Achiziţia de echipamente IT mobile, respectiv tablete cu acces la internet, precum şi alte echipamente/dispozitive electronice se face potrivit prevederilor legale în vigoare.(6) Specificaţiile tehnice minimale ale echipamentelor IT mobile, respectiv tablete cu acces la internet, precum şi alte echipamente/dispozitive electronice vor fi stabilite de Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi vor fi cuprinse în ghidul solicitantului aprobat prin ordinul ministrului fondurilor europene, în maximum 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
    (7) Deteriorarea sau sustragerea echipamentelor IT mobile, respectiv tablete cu acces la internet, precum şi alte echipamente/dispozitive electronice înainte de expirarea duratei normale de utilizare atrage răspunderea reprezentanţilor legali/tutorilor/studenţilor, în condiţiile legii. Unităţile de învăţământ preuniversitar de stat/instituţiile de învăţământ superior de stat sau, după caz, autorităţile publice locale dispun măsuri legale de recuperare a prejudiciilor create.(8) Cheltuielile care depăşesc echivalentul în lei al contravalorii echipamentelor IT mobile, tablete cu acces la internet, precum şi alte echipamente/dispozitive electronice în valoare de 200 euro sunt considerate cheltuieli neeligibile şi se suportă de către beneficiarii finanţării, astfel cum este prevăzut la alin. (1) şi (11).(9) Cheltuielile cu achiziţia de echipamente IT mobile, respectiv tablete cu acces la internet, precum şi alte echipamente/dispozitive electronice necesare desfăşurării activităţii didactice în mediul on-line prevăzute la art. 1 alin. (1) şi (11), efectuate începând cu data de 1 august 2020, sunt considerate eligibile pentru decontare din fonduri externe nerambursabile alocate prin Programul operaţional Competitivitate 2014-2020.(10) Autorităţile publice locale pot aproba credite de angajament, precum şi credite bugetare, după caz, pentru achiziţia de echipamente IT mobile, respectiv tablete cu acces la internet, precum şi alte echipamente/dispozitive electronice necesare desfăşurării activităţii didactice în mediul on-line, pot derula proceduri de achiziţie publică şi pot efectua plăţi eligibile începând cu data de 1 august 2020 pentru decontare din fonduri externe nerambursabile în cadrul Programului operaţional Competitivitate 2014-2020.(11) Unităţile de învăţământ preuniversitar de stat/instituţiile de învăţământ superior de stat, pe baza creditelor de angajament şi a creditelor bugetare aprobate potrivit legii, pot încheia, cu respectarea prevederilor legale, contracte de achiziţie publică pentru procurarea de echipamente IT mobile, respectiv tablete cu acces la internet, precum şi alte echipamente/dispozitive electronice necesare desfăşurării activităţii didactice în mediul on-line şi pot efectua plăţi eligibile începând cu data de 1 august 2020 din fonduri externe nerambursabile în cadrul Programului operaţional Competitivitate 2014-2020.
    7. La articolul 2, după alineatul (12) se introduce un nou alineat, alineatul (13), cu următorul cuprins:(13)
    Ministerul Educaţiei şi Cercetării aprobă, pe baza notelor de fundamentare asumate de inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti, cu încadrarea în bugetul alocat cu această destinaţie, creditele bugetare şi de angajament pe baza cărora ISJ-urile/ISMB în parteneriat cu unităţile de învăţământ achiziţionează echipamente IT mobile, respectiv tablete cu acces la internet, precum şi alte echipamente/dispozitive electronice necesare desfăşurării activităţii didactice în mediul on-line, prin proceduri de achiziţie publică, şi pot efectua plăţi eligibile începând cu data de 1 august 2020 pentru decontare din fonduri externe nerambursabile în cadrul Programului operaţional Competitivitate 2014-2020. Notele de fundamentare nu vor include beneficiarii altor proceduri de achiziţie în curs sau finalizate.
    8. La articolul 3, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:(3) Sumele angajate de inspectoratele şcolare în parteneriat cu unităţile de învăţământ preuniversitar, pentru achiziţiile prevăzute la art. 1 alin. (1) care nu pot fi decontate din alocarea prin Programul operaţional Competitivitate 2014-2020, din motive neimputabile părţilor din contractul de achiziţie sunt suportate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educaţiei şi Cercetării, în limita fondurilor aprobate cu această destinaţie.9. Articolul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins:Articolul 4(1) Se aprobă achiziţionarea, în condiţiile legii, de echipamente de protecţie medicală/dispozitive medicale, dezinfectanţi şi containere sanitare mobile în cadrul unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat, instituţiilor de învăţământ superior de stat pentru studenţii care îndeplinesc criteriile pentru a beneficia de burse sociale şi burse sociale ocazionale, decontate din fonduri externe nerambursabile alocate în cadrul Programului operaţional Infrastructură mare, în limita a 60.000.000 euro, echivalentul în lei la cursul de schimb InforEuro din luna august 2020, din care 10.000.000 euro instituţiilor de învăţământ superior de stat, pentru echipamente de protecţie medicală/dispozitive medicale şi dezinfectanţi, respectiv în limita a 25.000.000 euro, echivalentul în lei la cursul de schimb InforEuro din luna august 2020, pentru containere sanitare mobile, destinate unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat, cu aplicarea mecanismului prevăzut de art. 12 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 40/2015, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările şi completările ulterioare. Decontarea echipamentelor de protecţie medicală de tip dezinfectanţi, precum şi/sau a containerelor sanitare mobile se va face cu respectarea regulamentelor Comisiei Europene.(2) Beneficiarii eligibili ai apelului de proiecte destinat achiziţionării de echipamente de protecţie medicală, dezinfectanţi şi/sau a containerelor sanitare mobile sunt:a)
    unităţile de învăţământ preuniversitar de stat, cu condiţia ca acestea să aibă personalitate juridică pentru încheierea de contracte de achiziţie publică în condiţiile legii;
    b) instituţiile de învăţământ superior de stat pentru studenţii care îndeplinesc criteriile pentru a beneficia de burse sociale de stat şi burse sociale ocazionale;c) autorităţile publice locale pentru unităţile de învăţământ preuniversitar de stat de pe raza unităţii administrativ-teritoriale;d) parteneriatul dintre autorităţile publice locale şi unităţile de învăţământ preuniversitar de stat prevăzute la lit. a) şi c);e) parteneriatele între inspectoratele şcolare şi unităţile de învăţământ.
    (3) Achiziţionarea de containere sanitare mobile este eligibilă pentru unităţile de învăţământ preuniversitar de stat care nu au asigurat accesul la reţeaua de apă-canalizare, în limita valorii de 5.000 euro per container, echivalentul în lei la data aprobării ghidului solicitantului, cu condiţia contractării în condiţiile legii a serviciilor de vidanjare pe toată durata utilizării containerelor sanitare mobile. Depăşirea cheltuielilor cu achiziţia de containere sanitare mobile se suportă de către beneficiarul finanţării. Decontarea cheltuielilor cu containerele sanitare mobile se realizează cu obligaţia beneficiarului finanţării de a depune documente justificative privind costul de achiziţie al acestora.(4)
    Autorităţile publice locale/unităţile de învăţământ preuniversitar de stat/instituţiile de învăţământ superior de stat care achiziţionează echipamente de protecţie medicală/ dispozitive medicale, dezinfectanţi şi/sau containere sanitare mobile au calitatea de autoritate contractantă şi încheie contracte de achiziţie publică în condiţiile prevăzute de lege.
    (5) Cheltuielile cu achiziţia de echipamente de protecţie medicală/dispozitive medicale, dezinfectanţi şi/sau containere sanitare mobile prevăzute la alin. (1) sunt eligibile începând cu data de 1 august 2020 pentru decontare din fonduri externe nerambursabile alocate în cadrul Programului operaţional Infrastructură mare.(6) Autorităţile publice locale pot aproba credite de angajament, precum şi credite bugetare, după caz, pentru achiziţia de echipamente de protecţie medicală/dispozitive medicale, dezinfectanţi şi/sau containere mobile sanitare, pot derula proceduri de achiziţie publică şi pot efectua plăţi eligibile începând cu data de 1 august 2020 pentru decontare din fonduri externe nerambursabile în cadrul Programului operaţional Infrastructură mare.(7) Unităţile de învăţământ preuniversitar de stat/instituţiile de învăţământ superior de stat, pe baza creditelor de angajament şi a creditelor bugetare aprobate potrivit legii, pot încheia cu respectarea prevederilor legale contracte de achiziţie publică pentru procurarea de echipamente de protecţie medicală/dispozitive medicale, dezinfectanţi şi/sau de containere sanitare mobile necesare unităţilor de învăţământ preuniversitar, pot derula proceduri de achiziţie publică şi pot efectua plăţi eligibile pentru decontare începând cu data de 1 august 2020 din fonduri externe nerambursabile în cadrul Programului operaţional Infrastructură mare.(8) Parteneriatele dintre unităţile de învăţământ preuniversitar de stat şi autorităţile publice locale pot aproba credite de angajament, precum şi credite bugetare, după caz, pentru achiziţia de echipamente de protecţie medicală/ dispozitive medicale, dezinfectanţi şi/sau containere sanitare mobile necesare unităţilor de învăţământ preuniversitar, pot derula proceduri de achiziţie publică şi pot efectua plăţi eligibile pentru decontare începând cu data de 1 august 2020 din fonduri externe nerambursabile în cadrul Programului operaţional Infrastructură mare.(9) Ministerul Educaţiei şi Cercetării aprobă, pe baza notelor de fundamentare asumate de inspectoratele şcolare judeţene/ Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti, cu încadrarea în bugetul alocat cu această destinaţie, creditele bugetare şi de angajament pe baza cărora inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti în parteneriat cu unităţile de învăţământ achiziţionează echipamente de protecţie medicală/dispozitive medicale, dezinfectanţi prin proceduri de achiziţie publică şi pot efectua plăţi eligibile începând cu data de 1 august 2020 pentru decontare din fonduri externe nerambursabile în cadrul Programului operaţional Infrastructură mare 2014-2020. Notele de fundamentare nu vor include beneficiarii altor proceduri de achiziţie în curs sau finalizate.(10) Cererile de finanţare pentru accesarea de fonduri externe nerambursabile necesare achiziţionării de echipamente de protecţie medicală/dispozitive medicale, dezinfectanţi şi/sau de containere sanitare mobile necesare unităţilor de învăţământ preuniversitar şi, după caz, instituţiilor de învăţământ superior de stat se aprobă, în limita fondurilor alocate cu această destinaţie, în ordinea primul venit-primul servit, cu respectarea pragului minim de calitate stabilit potrivit ghidului solicitantului aprobat în condiţiile legii.
    (11) Contractelor de finanţare încheiate pentru achiziţia de echipamente de protecţie medicală/dispozitive medicale, dezinfectanţi şi/sau de containere sanitare mobile necesare unităţilor de învăţământ preuniversitar şi după caz, instituţiilor de învăţământ superior de stat li se aplică mecanismul cererilor de plată/prefinanţare/rambursare în condiţiile prevăzute de lege.(12) Se autorizează Autoritatea de management a Programului operaţional Infrastructură mare să adopte măsurile legale ce se impun pentru lansarea apelului de proiecte, aprobarea ghidului solicitantului, modificările de program operaţional, precum şi orice alte măsuri care sunt necesare pentru achiziţia de echipamente de protecţie sanitară/dispozitive medicale, dezinfectanţi şi/sau de containere sanitare mobile necesare unităţilor de învăţământ preuniversitar/universitar.(13) Unităţile de învăţământ preuniversitar de stat au în responsabilitate utilizarea containerelor sanitare mobile în scopul pentru care au fost achiziţionate conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă şi răspund de buna utilizare a acestora în bune condiţii pe toată durata normată de utilizare. Unităţile de învăţământ preuniversitar de stat iau toate măsurile legale necesare pentru a evita producerea de riscuri care au impact negativ asupra mediului ca urmare a utilizării containerelor sanitare mobile.(14) În situaţia în care achiziţia de containere sanitare mobile se face de către autorităţile publice locale, acestea asigură darea în folosinţă gratuită a containerelor către unităţile de învăţământ preuniversitar de stat pe bază de contract de comodat încheiat în condiţiile legii.(15) Sumele angajate de inspectoratele şcolare în parteneriat cu unităţile de învăţământ preuniversitar pentru achiziţiile de echipamente de protecţie medicală, dispozitive medicale, dezinfectanţi care nu pot fi decontate din alocarea prin Programul operaţional Infrastructură mare 2014-2020, din motive neimputabile părţilor din contractul de achiziţie sunt suportate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educaţiei şi Cercetării, în limita fondurilor aprobate cu această destinaţie.
    Articolul VIII(1) Prin derogare de la prevederile referitoare la dreptul de retragere, aşa cum este acesta reglementat de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 157/2015, cu modificările şi completările ulterioare, publicată in Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 427 din 11 iunie 2014, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, pentru evenimentele şi activităţile culturale, festivalurile şi proiecţiile cinematografice ce urmau a fi susţinute pe perioada stării de urgenţă sau a stării de alertă, în care se suspendă dreptul de organizare a acestor evenimente de către autorităţile competente, urmează să se aplice următoarele reguli:a) în cazul reprogramării evenimentului sau festivalului, participantul la eveniment sau festival va putea folosi biletul de acces achiziţionat, beneficiind de toate drepturile conferite de biletul de acces la data reprogramării evenimentului sau festivalului. Data reprogramării evenimentului sau festivalului nu poate depăşi data de 30 septembrie 2021;b) în cazul anulării sau reprogramării evenimentului sau festivalului, participantul la eveniment sau festival va primi din partea organizatorului un voucher pentru întreaga sumă plătită organizatorului, voucher ce va fi folosit pentru achiziţionarea de produse sau servicii din gama oferită de către organizator, conform unui regulament detaliat comunicat de către organizator;c) în cazul în care voucherul nu este folosit pentru achiziţionarea de produse sau servicii până la data de 30 septembrie 2021, organizatorul va rambursa toate sumele pe care le-a primit din partea consumatorului până la 31 decembrie 2021.(2) Organizatorul are obligativitatea de a oferi un termen de 30 de zile cumpărătorului de bilete, pentru a opta între folosirea biletului pentru evenimentul sau festivalul reprogramat sau voucherul prevăzut la alin. (1) lit. b). După expirarea celor 30 de zile biletul devine automat valabil pentru ediţia reprogramată a evenimentului sau festivalului.Articolul IXOrdonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 144/2020 privind unele măsuri pentru alocarea de fonduri externe nerambursabile necesare desfăşurării în condiţii de prevenţie a activităţilor didactice aferente anului şcolar 2020/2021 în contextul riscului de infecţie cu coronavirus SARS-CoV-2, publicată in Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 772 din 25 august 2020, cu modificările şi completările aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, se va republica, după aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouă numerotare.
    PRIM-MINISTRU
    LUDOVIC ORBAN
    Contrasemnează:
    Ministrul fondurilor europene,
    Ioan Marcel Boloş
    Ministrul economiei, energiei şi mediului de afaceri,
    Virgil-Daniel Popescu
    Ministrul educaţiei şi cercetării,
    Cristina Monica Anisie
    Ministrul muncii şi protecţiei sociale,
    Victoria Violeta Alexandru

    Ministrul afacerilor interne,
    Marcel Ion Vela
    Ministrul lucrărilor publice, dezvoltării şi administraţiei,
    Ion Ştefan
    p. Ministrul finanţelor publice,
    Sebastian Ioan Burduja,
    secretar de stat
    Bucureşti, 14 octombrie 2020.Nr. 174.-----





    Se încarcă informațiile conexe fiecărui articol!