Textul acestei forme gratuite, de mai jos, este cel publicat în Monitorul Oficial al României şi nu include modificările ulterioare! |
Doriţi o formă actualizată, la zi
(15.04.2021), a acestui act?
Cumpăraţi acum online, rapid şi simplu actul (varianta PDF) sau alegeţi un
abonament!
Achiziţionând un abonament puteți accesa toate formele actualizate la zi, monitoriza acte, crea liste proprii de acte (ce pot fi actualizate la nivel de dată calendaristică), accesa o colecție de spețe, vizualiza textele modificate, imprima, exporta în formate ca DOC sau PDF, accesa normele de aplicare în act, modificările, jurisprudența la nivel de articol şi multe alte funcţionalităţi.
Achiziţionând un abonament puteți accesa toate formele actualizate la zi, monitoriza acte, crea liste proprii de acte (ce pot fi actualizate la nivel de dată calendaristică), accesa o colecție de spețe, vizualiza textele modificate, imprima, exporta în formate ca DOC sau PDF, accesa normele de aplicare în act, modificările, jurisprudența la nivel de articol şi multe alte funcţionalităţi.
EMITENT |
Prezenta formă este valabilă începând cu data de 07-07-2020 până la data de 15-04-2021 |
Valer Dorneanu | - preşedinte |
Cristian Deliorga | - judecător |
Marian Enache![]() | - judecător |
Daniel Marius Morar | - judecător |
Mona-Maria Pivniceru | - judecător |
Gheorghe Stan | - judecător |
Livia Doina Stanciu | - judecător |
Elena-Simina Tănăsescu | - judecător |
Varga Attila | - judecător |
Benke Károly | - magistrat-asistent-şef |











PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE
prof. univ. dr. VALER DORNEANU
Magistrat-asistent-şef,
Benke KárolyOPINIE SEPARATĂÎn dezacord cu soluţia pronunţată de Curtea Constituţională formulăm prezenta opinie separată, considerând că excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. IV pct. 26 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2020 pentru modificarea şi completarea unor acte normative cu impact asupra sistemului achiziţiilor publice se impunea a fi admisă doar cu privire la aceste prevederi deferite expres controlului de constituţionalitate de către Avocatul Poporului şi nu cu privire la ansamblul actului normativ pentru următoarele motive:Deşi Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2020 pentru modificarea şi completarea unor acte normative cu impact asupra sistemului achiziţiilor publice nu are ca obiect de reglementare activitatea autorităţii judecătoreşti, art. IV pct. 26 din acest act normativ vizează activitatea judecătorilor competenţi să soluţioneze cauze din domeniul achiziţiilor publice şi a fost adoptat fără avizul consultativ al Consiliului Superior al Magistraturii, aspect care atrage neconstituţionalitatea doar a acestei prevederi, cu care, de altfel, Curtea Constituţională a fost sesizată expres şi explicit de către Avocatul Poporului, şi nu a întregului act normativ. 1.1. Adoptarea Ordonanţei de urgenţă nr. 23/2020 pentru modificarea şi completarea unor acte normative cu impact asupra sistemului achiziţiilor publice a fost justificată de Guvern prin „necesitatea adoptării unor măsuri urgente pentru perfecţionarea şi flexibilizarea sistemului achiziţiilor publice, în caz contrar existând riscul diminuării gradului de cheltuire a fondurilor alocate, inclusiv a fondurilor europene, consecinţa cea mai gravă în acest caz reprezentând-o întârzierea implementării unor proiecte de investiţii majore, cu impact social şi economic la nivel naţional sau local“. Între alte modificări aduse legislaţiei din domeniul achiziţiilor publice, la art. IV din această ordonanţă de urgenţă se regăsesc şi modificări ale mai multor prevederi ale Legii nr. 101/2016 privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, printre care, la pct. 26, se află şi adăugarea unui articol 68^1 propus a avea următorul conţinut: „Nerespectarea termenelor prevăzute de prezenta lege ori a dispoziţiilor cuprinse în prezenta lege privind soluţiile ori măsurile ce pot fi dispuse de instanţă constituie abatere disciplinară şi se sancţionează conform legii.“1.2. Avocatul Poporului a ridicat excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. IV pct. 26 din acest act normativ cu motivarea că, de vreme ce prin această prevedere a fost stabilită o nouă abatere disciplinară în sarcina judecătorilor competenţi să soluţioneze cauze în domeniul achiziţiilor publice, adoptarea art. IV pct. 26 nu putea fi realizată fără solicitarea avizului consultativ al Consiliului Superior al Magistraturii aşa cum rezultă din art. 134 alin. (4) coroborat cu art. 1 alin. (5) din Constituţie. De asemenea, Avocatul Poporului a invocat şi crearea unor paralelisme legislative interzise de normele de tehnică legislativă (stabilirea unor abateri disciplinare în acte normative referitoare la achiziţii publice şi nu în legile speciale dedicate profesiilor juridice), precum şi lipsa de claritate şi previzibilitate a abaterilor disciplinare stabilite de Ordonanţa de urgenţă nr. 23/2020. Avocatul Poporului nu a invocat nerespectarea altor exigenţe de tehnică legislativă şi nici nu s-a referit, explicit sau implicit, la o eventuală lipsă a avizului Consiliului Legislativ. 1.3. Deşi sesizarea a vizat exclusiv art. IV pct. 26 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2020, iar actul normativ vizează achiziţiile publice - domeniu pentru care Consiliul Superior al Magistraturii nu are competenţă de avizare consultativă a actelor normative - şi nu activitatea autorităţii judecătoreşti - domeniu pentru care Consiliul Superior al Magistraturii are competenţă de avizare consultativă a actelor normative -, Curtea Constituţională a invalidat Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2020 în ansamblu pentru faptul că aceasta a fost adoptată fără avizul consultativ al Consiliului Superior al Magistraturii. În dezacord cu această soluţie considerăm că nu poate fi impusă obligativitatea solicitării avizului consultativ al Consiliului Superior al Magistraturii pentru un act normativ care nu priveşte activitatea autorităţii judecătoreşti, iar atâta vreme cât sesizarea priveşte doar un singur articol din actul normativ, articol care nu se corelează cu toate celelalte prevederi ale acelui act normativ, Curtea Constituţională nu îşi poate extinde din oficiu controlul asupra întregului act normativ pentru a îl invalida în ansamblu.


Judecători,
dr. Livia Doina Stanciu
prof. univ. dr. Elena-Simina Tănăsescu----

