Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA

Doriţi o formă actualizată, la zi (22.08.2019), a acestui act? Cumpăraţi acum online, rapid şi simplu actul (varianta PDF) sau alegeţi un abonament!
NORME SPECIFICE din 10 decembrie 2018pentru deservirea trenurilor de marfă de către un singur agent - mecanicul de locomotivă şi modificarea şi completarea unor regulamente şi instrucţiuni din domeniul feroviar
EMITENT
  • MINISTERUL TRANSPORTURILOR
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 22 din 9 ianuarie 2019Data intrării în vigoare 09-04-2019


    Aprobat prin Ordinul nr. 1.853 din 10 decembrie 2018, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 22 din 9 ianuarie 2019.
    Capitolul I Dispoziţii generale
    Articolul 1Trenul de marfă, denumit în continuare tren, poate fi deservit numai de către un singur agent, respectiv mecanicul de locomotivă, denumit în continuare mecanic, cu respectarea prezentelor norme specifice.
    Capitolul II Supravegherea prin defilare a trenurilor în circulaţieArticolul 2(1) În cazul opririi trenului aflat în circulaţie datorită avizării asupra unui pericol constatat la supravegherea prin defilare - cazuri de defecte vizibile şi/sau sesizabile prin zgomotul produs care periclitează siguranţa circulaţiei şi securitatea transporturilor, operatorul de transport feroviar, denumit în continuare OTF, asigură prezenţa unui revizor tehnic de vagoane sau a unui agent autorizat la proba frânei al unui OTF pentru constatarea cauzelor care au produs defectele şi stabilirea condiţiilor de circulaţie a vehiculelor feroviare din tren.(2) În cazul opririi trenului în linie curentă datorită avizării asupra unui pericol constatat la supravegherea prin defilare, mecanicul ia măsuri de oprire şi asigurare pe loc a trenului, după care solicită locomotivă de ajutor deservită de mecanic şi un al doilea agent autorizat la proba frânei al unui OTF.
    Capitolul III Posturi de barieră din linie curentă deservite de agenţi/posturi de macazuri din linie curentăArticolul 3(1) În cazul în care agentul unui post de barieră din linie curentă nu răspunde la telefon sau când instalaţia telefonică este defectă şi nu se poate lua legătura cu acesta, trenul nu se expediază din staţie până la remedierea situaţiei.(2) În cazul trenului cu trecere prin staţie, atunci când agentul postului de barieră din linie curentă nu răspunde la telefon sau când instalaţia telefonică este defectă şi nu se poate lua legătura cu acesta, trenul va fi oprit şi nu se expediază din staţie până la remedierea situaţiei. Articolul 4În cazul în care acarul unui post de macazuri din linie curentă nu răspunde la telefon sau când instalaţia telefonică este defectă şi nu se poate lua legătura cu acesta, trenul nu se expediază din staţie până la remedierea situaţiei.
    Capitolul IV Puncte de secţionare cu serviciul de mişcare suspendat temporarArticolul 5În cazul în care agentul dintr-un punct de secţionare - staţie în care serviciul de mişcare este suspendat temporar nu răspunde la telefon, trenul nu se expediază din staţia premergătoare punctului de secţionare respectiv până la remedierea situaţiei.Capitolul V Puncte de secţionare şi posturi de macazuri din linie curentă în cazul conducerii centralizate a circulaţiei trenurilorArticolul 6(1) În cazul în care agentul unui punct de secţionare care urmează să primească trenul nu răspunde la apelul telefonic al operatorului de circulaţie, agentul punctului de secţionare din care se expediază trenul nu expediază trenul din punctul de secţionare respectiv până la remedierea situaţiei.
    (2) În cazul în care agentul unui punct de secţionare prin care trenul urmează să treacă fără oprire nu răspunde la apelul telefonic al operatorului de circulaţie, trenul nu se expediază din punctul de secţionare premergător punctului de secţionare respectiv până la remedierea situaţiei.
    Articolul 7În cazul în care agentul unui post de macazuri din linie curentă nu răspunde la apelul telefonic al operatorului de circulaţie, agentul punctului de secţionare din care se expediază trenul nu expediază trenul din punctul de secţionare respectiv până la remedierea situaţiei.
    Capitolul VI Instalaţii de siguranţă, vigilenţă şi control al vitezei trenurilorArticolul 8(1)
    Se interzice remorcarea trenului cu dispozitivul de siguranţă şi vigilenţă - DSV şi/sau cu instalaţia de control punctual al vitezei - INDUSI de pe locomotivă defecte(ă).
    (2) În cazul defectării în parcurs a dispozitivului de siguranţă şi vigilenţă - DSV şi/sau a instalaţiei de control punctual al vitezei - INDUSI de pe locomotivă, mecanicul trenului declară locomotiva defectă, avizează impiegatul de mişcare, denumit în continuare IDM, despre defectul produs şi solicită locomotivă de ajutor care va fi deservită de mecanic şi un al doilea agent autorizat la proba frânei al unui OTF.
    Capitolul VII Oprirea neprevăzută a unui tren în linie curentăArticolul 9Toate locomotivele active din compunerea trenului vor fi prevăzute cu câte 4 saboţi de mână.Articolul 10(1) În cazul opririi neprevăzute a trenului în linie curentă, mecanicul trenului este obligat să frâneze trenul cu frâna automată şi să comunice IDM cauzele identificate privind oprirea neprevăzută a trenului, respectiv: obstacole în linie curentă, neasigurarea gabaritului pe linia vecină, ruperea trenului, defecţiuni la locomotivă, defecţiuni la vehiculele feroviare remorcate din tren, defecţiuni la frâna automată - întreruperea conductei generale de aer a trenului, vehicule feroviare remorcate deraiate, încărcătură deplasată, vagoane deraiate şi altele asemenea.(2) Dacă oprirea neprevăzută a trenului se datorează unor nereguli apărute la vehiculele feroviare remorcate din corpul trenului, mecanicul trenului ia măsuri de menţinere pe loc a trenului şi solicită locomotivă de ajutor, care va fi deservită de mecanic şi un al doilea agent autorizat la proba frânei al unui OTF.(3) Dacă oprirea neprevăzută a trenului se datorează unor nereguli apărute la locomotivă, mecanicul trenului declară locomotiva defectă, solicită locomotivă de ajutor, care va fi deservită de mecanic şi un al doilea agent autorizat la proba frânei al unui OTF, şi ia măsuri de menţinere pe loc a trenului. (4) Dacă oprirea neprevăzută a trenului se datorează unor nereguli la frâna automată - întreruperea conductei generale de aer sau manipularea semnalelor de alarmă, mecanicul trenului opreşte trenul folosind toate mijloacele de frânare, comunică IDM cauzele identificate privind oprirea neprevăzută a trenului, solicită locomotivă de ajutor, care va fi deservită de mecanic şi un al doilea agent autorizat la proba frânei al unui OTF şi ia măsuri de menţinere pe loc a trenului. (5) La defectarea totală sau parţială a frânei automate a trenului în linie curentă, în cazul în care nu se mai asigură procentul necesar de masă frânată prevăzut în livretul de mers, mecanicul trenului procedează conform prevederilor alin. (4).(6) În toate situaţiile în care se impune părăsirea cabinei locomotivei de către mecanicul trenului, menţinerea pe loc a locomotivei se va face cu frâna directă, prin strângerea frânelor de mână de la ambele posturi de conducere sau din sala maşinilor şi prin punerea a 2 saboţi de mână la roţile extreme ale locomotivei, câte unul pentru fiecare sens de mers.(7) În cazul în care s-a solicitat locomotivă de ajutor, saboţii vor fi îndepărtaţi de către mecanicul trenului numai după legarea locomotivei de ajutor la tren şi frână.
    Articolul 11(1) În cazul ruperii trenului şi rămânerii în linie curentă a părţii rupte, mecanicul trenului comunică IDM cauzele opririi trenului în linie curentă, solicită locomotivă de ajutor, care va fi deservită de mecanic şi un al doilea agent autorizat la proba frânei al unui OTF, şi ia măsuri de asigurare a grupurilor de vagoane. (2) Mecanicul trenului va asigura grupul de vehicule feroviare oprite cu toate mijloacele avute la dispoziţie, apoi va asigura grupul de vehicule feroviare desprinse de tren, în cazul în care acest lucru este posibil.Articolul 12(1) În cazul în care trenul a fost oprit în linie curentă şi nu îşi mai poate continua mersul, mecanicul trenului comunică IDM cauzele opririi trenului în linie curentă, solicită locomotivă de ajutor, care va fi deservită de mecanic şi un al doilea agent autorizat la proba frânei al unui OTF şi ia măsuri de asigurare a trenului.(2) Se interzice darea înapoi a trenului în cazul în care trenul oprit în linie curentă nu îşi mai poate continua mersul.Articolul 13Dacă demararea unui tren oprit în linie curentă nu este posibilă din cauza unui spor de rezistenţă caracteristică la demaraj, mecanicul trenului comunică IDM cauzele opririi trenului în linie curentă şi solicită locomotivă de ajutor, care va fi deservită de mecanic şi un al doilea agent autorizat la proba frânei al unui OTF.Articolul 14(1) În cazurile prevăzute la art. 10, 11, 12 şi 13, dacă nu mai există un tren în circulaţie în urma celui rămas în linie curentă, IDM din capătul dinspre pantă a liniei curente asigură un parcurs de intrare spre linia de evitare - scăpare, dacă aceasta există. (2) La solicitarea locomotivei de ajutor, în baza dispoziţiei operatorului regulatorului de circulaţie - RC, IDM trimite în linie curentă locomotiva de ajutor, care va fi deservită de mecanic şi un al doilea agent autorizat la proba frânei al unui OTF, şi înscrie în ordinul de circulaţie înmânat mecanicului condiţiile de circulaţie.
    (3) Prin măsuri de menţinere pe loc/asigurare a trenului rămas în linie curentă, respectiv măsuri de asigurare a grupurilor de vagoane se înţelege şi strângerea frânelor de mână ale vagoanelor de către mecanic, conform menţiunilor din „nota de repartizare a frânelor de mână“, care constituie document însoţitor al trenului.
    Articolul 15(1) În cazurile prevăzute la art. 10, 11, 12 şi 13, dacă mai există un tren în circulaţie în urma celui rămas în linie curentă - circulaţia trenurilor după sistemul blocului de linie automat - BLA, IDM comunică mecanicului trenului în circulaţie în urma celui rămas în linie curentă să nu depăşească semnalul luminos de trecere al BLA care indică o unitate luminoasă de culoare roşie. (2) Dacă IDM nu poate comunica cu mecanicul trenului în circulaţie din urma trenului rămas în linie curentă, atunci raportează către operatorul RC situaţia creată, care va stabili măsurile necesare pentru eliberarea liniei curente ce fac parte din propriul sistem de management al siguranţei.Articolul 16În cazul trenului rămas în linie curentă, respectiv al depăşirii timpului de mers al trenului şi al imposibilităţii comunicării prin radiotelefon cu mecanicul trenului, IDM din staţia în care trebuia să sosească trenul ia legătura cu operatorul RC, care va stabili măsurile necesare pentru eliberarea liniei curente ce fac parte din propriul sistem de management al siguranţei.
    Capitolul VIII Condiţii tehnice minime pe care trebuie să le îndeplinească secţiile de circulaţie pe care vor circula trenurile de marfă deservite de către un singur agent - mecanicul, condiţii privind vehiculele feroviare din compunerea trenuluiArticolul 17Condiţiile tehnice minime pe care trebuie să le îndeplinească secţiile de circulaţie pe care vor circula trenurile deservite de către un singur agent - mecanicul sunt următoarele:a) panta caracteristică maximă a secţiei de circulaţie, indiferent de sens, maximum 6‰;b) liniile staţiilor şi haltelor de mişcare de pe secţia de circulaţie permit gararea trenului între mărcile de siguranţă, fără a fi necesară fracţionarea trenului; c) instalaţie de control al vitezei trenului la semnale, respectiv inductor pentru instalaţia autostop - echipamentul din cale, în stare de funcţionare, pe secţiile de circulaţie dotate sau nu cu sistem de bloc de linie automat - BLA;d) instalaţie de control punctual al vitezei trenului - INDUSI în stare de funcţionare;
    e) funcţionarea instalaţiei de radiocomunicaţii - radiotelefon pe toată secţia de circulaţie respectivă, între staţie şi locomotiva trenului.
    Articolul 18(1) În funcţie de numărul de locomotive care asigură remorcarea trenului, deservirea trenului se efectuează astfel:a) în simplă tracţiune - conducerea şi deservirea locomotivei sunt realizate de mecanicul autorizat pentru conducerea trenurilor de marfă în sistem simplificat;b) în multiplă tracţiune - conducerea şi deservirea locomotivei din capul trenului sunt realizate de mecanicul autorizat pentru conducerea trenurilor de marfă în sistem simplificat; celelalte locomotive active din tren - multiplă, intercalată, împingătoare sunt conduse şi deservite de mecanic în sistem simplificat.(2)
    În cazul remorcării trenurilor cu două sau trei locomotive cu comandă multiplă prin cablu, care constituie o singură unitate de tracţiune a trenului, conducerea şi deservirea se fac similar cazului prevăzut la alin. (1) lit. a).
    Articolul 19Trenurile de marfă deservite de către un singur agent - mecanicul vor avea în compunere numai vehicule feroviare echipate cu frână moderabilă la defrânare. Fac excepţie vehiculele feroviare motoare care circulă remorcate în corpul trenului şi sunt însoţite de personal conform reglementărilor în vigoare.
    Capitolul IX Dispoziţii finaleArticolul 20Răspunderea pentru operaţiile care se execută înainte de dezlegarea locomotivei de la tren, asigurarea contra fugirii garniturii de tren rămase fără locomotivă, ridicarea saboţilor de mână şi slăbirea frânelor de mână după legarea locomotivei este a OTF.
    Articolul 21OTF vor întocmi proceduri specifice proprii privind modul concret de efectuare a unor operaţii specifice în cazul deservirii trenurilor de marfă care circulă pe secţii de circulaţie cu panta caracteristică până la 6‰ numai de către un singur agent, respectiv mecanicul, proceduri care vor face parte în mod obligatoriu din propriul sistem de management al siguranţei.Articolul 22La programarea trenurilor de marfă, OTF va menţiona explicit în cererea de programare către administratorul/gestionarul infrastructurii feroviare distanţa de circulaţie pe care trenul va fi deservit în acest mod, respectiv, dacă este cazul, distanţa de circulaţie pe care trenul va fi deservit în echipă completă sau în sistem simplificat.
    ----