Forma la zi
Pret: 15,00 RON cu TVA

Doriţi o formă actualizată, la zi (22.03.2019), a acestui act? Cumpăraţi acum online, rapid şi simplu actul (varianta PDF) sau alegeţi un abonament!
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 98 din 15 decembrie 2016pentru prorogarea unor termene, instituirea unor noi termene, privind unele măsuri pentru finalizarea activităţilor cuprinse în contractele încheiate în cadrul Acordului de împrumut dintre România şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare pentru finanţarea Proiectului privind reforma sistemului judiciar, semnat la Bucureşti la 27 ianuarie 2006, ratificat prin Legea nr. 205/2006, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 1030 din 21 decembrie 2016Data intrării în vigoare 21-12-2016
    Formă consolidată valabilă la data 03-09-2017Prezenta formă consolidată este valabilă începând cu data de 03-09-2017 până la data de 22-03-2019
    Notă CTCE *) Forma consolidată a ORDONANŢEI DE URGENŢĂ nr. 98 din 15 decembrie 2016, publicate în Monitorul Oficial nr. 1030 din 21 decembrie 2016, la data de 03 Septembrie 2017 este realizată prin includerea modificărilor și completărilor aduse de: LEGEA nr. 111 din 19 mai 2017; ORDONANŢA nr. 20 din 30 august 2017.Conţinutul acestui act aparţine exclusiv S.C. Centrul Teritorial de Calcul Electronic S.A. Piatra-Neamţ şi nu este un document cu caracter oficial, fiind destinat informării utilizatorilor.
    Legea nr. 165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România, cu modificările şi completările ulterioare, a urmărit, prin impunerea unor proceduri speciale şi a unor termene fixe, să asigure finalizarea restituirii terenurilor către foştii proprietari, proces care se desfăşoară încă din anul 1991.Prin articolul unic pct. 2 din Legea nr. 103/2016 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 21/2015 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România, precum şi a art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au aparţinut cultelor religioase din România, s-a prevăzut că terenurile preluate de comisiile locale de fond funciar de la Agenţia Domeniilor Statului în vederea finalizării procesului de restituire şi care nu au făcut obiectul punerii în posesie revin, după caz, în domeniul public sau privat al statului şi în administrarea Agenţiei Domeniilor Statului.Informaţiile transmise de instituţiile prefectului au relevat faptul că în aceeaşi situaţie se află şi alte terenuri care au fost predate anterior intrării în vigoare a Legii nr. 165/2013, motiv pentru care se impune ca şi pentru aceste terenuri să se aplice măsura revenirii în proprietatea statului.Pentru a se putea pune în aplicare această prevedere, sunt necesare stabilirea unei proceduri şi instituirea unui termen, în absenţa cărora nu se poate da eficienţă măsurii stabilite prin Legea nr. 103/2016.În conformitate cu prevederile art. 11 alin. (1) din Legea nr. 165/2013, cu modificările şi completările ulterioare, comisiile locale şi judeţene de fond funciar sau, după caz, Comisia de Fond Funciar a Municipiului Bucureşti trebuie să soluţioneze toate cererile de restituire, să efectueze punerile în posesie şi să elibereze titlurile de proprietate până la data de 1 ianuarie 2017.Comisiile locale şi judeţene de fond funciar au sesizat însă că, dacă se menţine termenul de 1 ianuarie 2017, există riscul unor grave perturbări ale procesului de restituire, cu consecinţa afectării drepturilor foştilor proprietari.Astfel, unele terenuri puse la dispoziţie de stat pentru punerea în posesie a foştilor proprietari ar putea intra de drept în Fondul naţional al terenurilor agricole şi al altor imobile, nemaiputând face obiectul restituirii în natură.Într-o asemenea situaţie, terenurile foştilor proprietari ar deveni disponibile doar pentru beneficiarii măsurilor de despăgubire stabilite prin puncte de Comisia Naţională pentru Compensarea Imobilelor.În acelaşi timp, multe solicitări privind punerea la dispoziţie a unor terenuri nu au fost încă analizate şi soluţionate, prin protocoale de predare-primire, de către Agenţia Domeniilor Statului, ceea ce nu a permis aplicarea principiului prevalenţei restituirii în natură.Menţinerea în vigoare a termenului de 1 ianuarie 2017, ca dată-limită pentru soluţionarea tuturor cererilor, precum şi pentru intrarea de drept a unor terenuri în Fondul naţional, ar însemna practic o împiedicare a foştilor proprietari în redobândirea terenurilor.Pe de altă parte, incertitudinea cu privire la terenurile care încă pot face obiectul restituirii în natură nu permite o evaluare corectă şi stabilirea imobilelor care pot constitui, în condiţiile legii, Fondul naţional.Pentru a da posibilitatea comisiilor locale şi judeţene de fond funciar să pună în posesie şi să emită titluri de proprietate pe suprafeţele de teren pe care le au la dispoziţie sau le pot primi de la Agenţia Domeniilor Statului, se impun stabilirea unei perioade suplimentare pentru soluţionarea cererilor de retrocedare, precum şi prorogarea termenului la care terenurile nepuse în posesie intră de drept în Fondul naţional.Se impune, de asemenea, instituirea de noi termene pentru publicarea listei imobilelor din Fondul naţional şi a valorii acestora.Prin art. 49 din Legea nr. 165/2013, cu modificările şi completările ulterioare, dispoziţiile art. 31 alin. (4) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, au fost modificate în sensul că valoarea acţiunilor deţinute la societăţile comerciale preluate abuziv de statul român se recalculează prin actualizarea lor la data de 14 februarie 2001.Instituţiile competente cu calcularea şi acordarea despăgubirilor au aplicat în mod diferit această prevedere, motivul fiind modul imprecis în care a fost redactat articolul în cauză.Pentru a nu permite continuarea aplicării sale în mod neunitar, textul articolului trebuie modificat astfel încât să rezulte fără echivoc perioada pentru care se face recalcularea acţiunilor deţinute la societăţile comerciale preluate abuziv de statul român.